הרבה יותר מביזנס: העסקים לקחת חלק במגמה העולמית הירוקה

הרבה יותר מביזנס: העסקים לקחת חלק במגמה העולמית הירוקה

אם אתם חיים על פני כדור הארץ, אין סיכוי שלא יוצא לכם לשמוע על נושאים שונים הקשורים בשינויי האקלים, בזיהום האוויר ובהתחממות כדור הארץ. הנושאים הללו מקיפים אותנו מכל עבר ונראה שזה כבר לא סתם איזה נושא ש"טרנדי" ו"נכון" לדבר עליו, אלא שזהו עניין חשוב מאין כמוהו ושאם לא נתחיל לשמור על כדור הארץ באמת, אנחנו לא ממש משאירים עולם טוב לילדים ולנכדים שלנו והתחזיות הן בהחלט לא ורודות בעניין הזה.
אז מה עושים? ובכן – ברמה האישית חשוב שכל אחד מאיתנו יעשה את הצעדים הקטנים שיהפכו את העולם לטוב יותר. הפחתה או הפסקה של צריכת בשר ומוצרים מן החי, הפסקת שימוש בכלים חד פעמיים, מעבר לכלי רכב חשמליים והיברידיים וכל מה שתורם בטווח הרחוק לשמירה על כדור הארץ. עם זאת, אין ספק שזה לא מספיק כלל ושעל מנת שנראה באמת שינוי בעתיד, גם חברות ועסקים גדולים צריכים להתגייס לטובת העניין הזה. למרבה הצער שינוי הרגלים הוא לא תמיד פשוט והרבה מאד חברות ועסקים פשוט לא מצליחים לסגל חשיבה ירוקה ומתקדמת. אלו שכן מהווים בהחלט דוגמה לכל השאר ומוכיחים שזה בהחלט אפשרי והאמת היא שזה בכלל לא משנה באיזה סוג עסק מדובר. הנה שלוש דוגמאות לעסקים שמיישמים את הדבר הזה הלכה למעשה.

אלטנוילנד – מיישמים בנייה ירוקה בשטח

אחת מהתעשיות הגדולות ביותר בעולם ובפרט כאן אצלנו בישראל היא תעשיית הנדל"ן. עלו על רכב וסעו לכל כיוון שהוא ובתוך זמן קצר תראו הרבה פרויקטים בתהליכי בנייה, מנופים ותנופה משמעותית של קדמה. עם זאת, כשמדובר על מדינת ישראל המושג חברות בניה ירוקה  הוא עדיין לא כזה שהרבה מכירים, פשוט בגלל שאין הרבה מאד כאלה. מרבית חברות הבניה תורמות לזיהום האוויר, לא מפנות פסולת כראוי ולא מיישמות טכניקות מתקדמות של בנייה ירוקה כלל ועיקר.

אלטנוילנד היא דוגמה לעסק עם חזון ירוק שהבינה שהתפיסה הזו היא העתיד. היא החליטה לאמץ תו תקן אירופאי של בנייה ירוקה שהוא וולונטרי לחלוטין ואף חברת בנייה בישראל לא מחויבת בו והציבה לעצמה לשווק פרויקטים עם שלושה מתוך חמישה כוכבים של תו התקן הזה לפחות. מה זה אומר בפועל? בחירה של חומרים ידידותיים יותר לסביבה, יישום טכניקות בנייה שלא פוגעות במשאבי הטבע מסביב, התקנת מערכות חכמות בכל הפרויקטים (מערכות ניטור אוויר, קולטני שמש לאנרגיה סולארית, פינוי פסולת ירוק וכן הלאה) ועד לפינוי פסולת יעיל ובטוח מאתרי הבנייה כולל סילוק של חומרים שניתן למחזר לאתרי מיחזור. התקווה הגדולה היא שחברות הבנייה השונות בארץ יישרו קו עם התפיסה הזו וחקיקה בהחלט עשויה להועיל כאן.

מצברים עד הבית – עובדים עם המותגים הירוקים

הדוגמה המצוינת של חברת מצברים עד הבית המשווקת מצברים לרכב ממגוון סוגים מראה שעסק לא חייב להיות כזה הקשור באופן ישיר לשמירה על הסביבה וכל עסק יכול לבחור למעשה לאמץ הרגלים חדשים או לזנוח הרגלים ישנים כדי לשמור על איכות הסביבה שלנו.
חברת מצברים עד הבית עשתה מהלך מעניין מאד והחליטה לתת עדיפות לחברות מצברים ששמות דגש על הנושא של שמירה על איכות הסביבה ובפרט מתעדפת את הדגמים שנחשבים היום לירוקים וטובים יותר לסביבה. על מה בדיוק מדובר? ובכן אנו מדברים כמובן על דגמים של מצברים בטכניקות ייצור מתקדמות עם פחות שימוש בכימיקלים וכן מצברים באטימות גבוהה שלא נוטים להפתח ולזהם את הסביבה עם התכולה שלהם. מעבר לכך מדובר על חברות מצברים שמיישמות תפיסות עולם ירוקות בתהליכי הייצור. פחות גזי חממה שנפלטים, יותר שימוש בחומרים ירוקים ולא מעט מיחזור של חומרים ממצברים ישנים שכבר לא בשימוש. אגב, מצברים עד הבית מציעה בעצמה לאסוף את המצברים הישנים מהלקוחות שלה ומעבירה אותם לנציגי המותגים למיחזור.

מוסר ההשכל כאן הוא שיש הרבה מאד דרכים ליישום תפיסות ירוקות בכל עסק וזה משהו שכל בעל עסק צריך לתת עליו את הדעת.

דיאמור – חושבים על משאבי הטבע

לרוב ובמיוחד לאחרונה כשמדברים על נושאים הקשורים בסביבה מדברים על זיהום האוויר ועל ההתחממות הגלובלית, אבל חשוב לדעת שמעבר לזה יש הרבה אתגרים הקשורים למשאבים שברשותינו בני האדם. אנו רגילים לקבל כמעט הכל על מגש של כסף ושוכחים לקחת בחשבון שאם נמשיך בקצב הזה יכול מאד להיות שלא יישאר לילדים ולנכדים שלנו שום דבר בעל ערך ממשי.
מתוך כך, חברות מסוימות המשווקות משאבי טבע חתמו על הסכם מיוחד להגבלת ניצולם ולשימוש ראוי ומתקבל על הדעת של מחצבים. חנות התכשיטים ואתר דיאמור המשווק מגוון תכשיטים, החל משרשראות, עגילים, וצמידים ועד למגוון של רחב טבעות אירוסין הוא דוגמה מצוינת. זהו עסק שמייבא ומלטש את כל היהלומים בעצמו (ואגב כך מציע מחירים בהחלט מיוחדים ולא רגילים על תכשיטי יוקרה) ומקפיד על פיקוח כזה. כלומר, היהלומים מגיעים ממכרות שלא נעשית בהן כריית יתר וכן כאלו שחלה עליהן תקופת צינון כאשר מגיעים להיקף מסוים. על פי מומחים, אם חברות אחרות יישמו גישה כזו, ובפרט חברות דלק למיניהן, תוך כמה עשרות שנים זה בהחלט יכול לתרום באופן משמעותי למאבק ירוק ולחיים טובים יותר על פני כדור הארץ.