כתיבת ביוגרפיה מקצועית – כך תעשו זאת ביסודיות

כתיבת ביוגרפיה מקצועית – כך תעשו זאת ביסודיות

ספרי ביוגרפיה אלו ספרים שיש להם מקום של כבוד על מדף הספרים. ההגדרה של הז'אנר הספרותי הזה היא סיפורי חיים ותולדות חייהם של אנשים. במקרים רבים אין מדובר בפרויקט פשוט, אלא על עבודה מורכבת שכוללת איתור פרטים, מציאת עדויות והרכבת פסיפס אנושי על רקע היסטורי פחות מוכר. מסיבה זו חשוב לדעת איך לעשות את זה נכון ויסודי, ולהשיג תוצאה איכותית ברמה גבוהה. לא פחות חשוב – שהספר יהיה אותנטי ככל האפשר ונאמן לעובדות ברמה מקסימלית.

כך עושים את זה יסודי וטוב

שלב ראשון: איסוף עובדות ומידע – השלב הראשון הינו שלב שאינו קשור ישירות לכתיבה, אלא לאיסוף מידע ואיתור חלקי פאזל לעניין הביוגרפיה אותה מעבדים. הדבר יכול להיות פשוט במקרים שהמידע נגיש וקל להשגה, אך מורכב במצבים בהם יש צורך לחפש עדים וללקט עדויות. בכל מקרה חשוב להשקיע משאבים מספקים בשלב זה כדי להצליח להשיג את התוצאות הרצויות שיספקו את המידע הנחוץ עבור כתיבת הספר.

שלב שני: חלוקה לפרקים – בשלב זה מעבדים את המידע ומחלקים אותו לכדי פרקים. הדבר יכול להתבצע לפי תקופות חיים, מקום המחיה או כל חלוקה הגיונית וברורה אחרת. החלוקה תתייחס הן לעובדות, הן לפעלים והן לעשויות.

שלב שלישי: גיבוש והעלאה על הכתב – כעת ניתן לעבור לשלב הכתיבה. מדובר כמובן על שלב בוסרי שעוד רחוק מלהיות מוכן לדפוס. לרוב הוא יכלול לא מעט שינויים והוספות. בשלב זה גם בוחרים את סגנון הכתיבה ואת אופן הצגת המידע.

שלב רביעי: ניסוח וליטוש – כעת עוברים לשלב הבא אשר כולל ניסוח מיטבי וליטוש מדויק. התאמה לפי אופי הספר עליו עמלים. כל זאת בהתאם לאופיה של הדמות אשר מדוברת בספר.

שלב חמישי: הגהה ועריכה לשונית – בשלב הבא עוברים להגהה ועריכה לשונית. אלו יתבצעו לרוב על ידי גורם נוסף אשר נפגש בחומרים פעם ראשונה, ורואה אותם במבט מחודש. כעת יבוצעו תיקוני לשון ודיוקי ניסוח.

לא חייבים לעשות את זה לבד

נראה כמו משהו מסובך? אכן, פרויקט לא פשוט למרבית האנשים שלא מכירים את התחום מקרוב. במצב בו אדם מעוניין להוציא לאור ספר ביוגרפיה אך אין לו את היכולת ואת הכלים לעשות את זה בעצמו, אין לו את הזמן לעבור תהליך כזה ללא סיוע חיצוני, הוא צריך לפנות אל חברה המגישה שירותי כתיבת ביוגרפיה. מדובר על נותן שירות שיש לו מומחיות בעריכת ספרי ביוגרפיה והוא מסוגל לנהל ולנווט תהליך כזה במקצועיות יתרה וביד אמן. התהליך יתחיל עם היכרות עם הדמות עליה נכתב הספר, איתור מידע רלוונטי ואיסופו. תיאום ציפיות וכמובן – עריכת החומרים והניסוח שלהם בהתאם לדרישות ולציפיות של מזמין העבודה. התוצאה תהיה ספר ביוגרפיה ערוך ומקצועי שמספר היטב את סיפור החיים של הגיבור.