המכונית המשפחתית הראשונה שלי

המכונית המשפחתית הראשונה שלי

בשעה טובה, המשפחה שלכם גדלה, והרגלי השימוש וחוויית הנסיעה המוכרים לכם עומדים להשתנות. בחלק מן המקרים אפילו יעלה הצורך להחליף את הרכב. בגלל אינטנסיביות השימוש של רכב משפחתי, יש צורך בהתאמה מדויקת לצרכי המשפחה ולגודל שלה, לצד מתן דגש גבוה על בטיחות ונוחות הנוסעים. אז לפני שאתם מחליפים את "רכב הנעורים" הפרוע והקומפקטי ברכב עם שאריות במבה במושב האחורי, תנו לנו לעשות קצת סדר בעניינים.

הגודל כן קובע

בגדול, ניתן לחלק את המכוניות המשפחתיות לארבע קטגוריות עיקריות: מכוניות מיני משפחתיות, מכוניות משפחתיות קלאסיות, מכוניות מיני-ואן ומכוניות פנאי-שטח. כל המכוניות בכל הקטגוריות מותאמות לפחות לחמישה נוסעים. בחלק ממכוניות המיני-ואן וממכוניות הפנאי-שטח יש ניתן להכניס שבעה נוסעים סך הכל.

בחירת סוג המכונית תלויה בגודל המשפחה ובמספר הנפשות, ורצוי בהחלט לחשוב גם על השנים הקרובות, מכיוון שרוב הישראלים לא מחליפים רכב אחת לשנה-שנתיים. משפחות עם 4 ילדים ומעלה זקוקות לרכבים מיוחדים שיוכלו להכיל את כולם. גם גיל הילדים יכול להיות קריטריון לבחירת מכונית. נהוג לחשוב שמשפחות צעירות עם ילדים קטנים זקוקות לרכב קטן יותר לעומת משפחות עם ילדים בוגרים, אך זה לא ממש מדויק. אמנם הרגליים של ילדים בוגרים ארוכות וזקוקות ליותר מקום במושב האחורי, אך המכוניות של משפחות עם ילדים קטנים צריכות להיות מרווחות מספיק להכיל כיסאות בטיחות ועגלה בבגאז'.

משפחתית חדשה או יד שנייה?

שיקול לא פחות חשוב מההתאמה לצורכי המשפחה ומבטיחות הנוסעים הוא השיקול הכלכלי, שכמו בהרבה תחומים בחיים, עשוי להיות השיקול המכריע. רבים מאלה שמתעניינים ברכב משפחתי מתלבטים האם כדאי לקנות רכב חדש או לנסות להוזיל את העסקה ולקנות רכב יד שניה. היתרונות הבולטים של קניית רכב חדש הם אחריות יצרן, שקט נפשי והידיעה שהרכב נקנה במצב הטוב ביותר. מנגד עומד העניין הכלכלי, כאשר התשלום על רכב חדש יקר משמעותית. כדי להצליח ולעמוד באותו "אתגר כלכלי" ישנן מספר אפשרויות מימון מטעם גורמים שונים הכוללים הלוואות מגופים פיננסיים או חברות המספקות שירותי טרייד אין.

אפשרויות התשלום

חשוב לזכור שמכיוון שרכב חדש הוא הוצאה משמעותית, לתשלום יש השפעה לטווח הארוך על המאזן הכלכלי המשפחתי. לכן יש להיערך לכך ולחשב את התקציב שיתאפשר לשלם על המכונית המשפחתית.
ישנן 3 אפשרויות עיקריות בשוק לקנייה בתשלומים בסכומים גדולים: תשלום אחד גדול, רכישת המוצר בפריסה לתשלומים, או קבלת הלוואות מגורמים שונים. הלוואות מוצעות על ידי בנקים, חברות חוץ בנקאיות וחברות טרייד אין. בניגוד להלוואות כלליות יותר כמו הלוואות לסטודנטים, הלוואה למטרת רכישת רכב דומה למשכנתא, מכיוון שהתשלום בהחזר החודשי מורכב מריבית צמודה למדד ומריבית פריים. אפשרות נוספת להוזלת הריביות היא הוספת סעיף שיעבוד הרכב במקרה של אי עמידה בתנאי התשלום. למרות שהמילה "הלוואה" יכולה להישמע מאיימת עבור חלק מן האנשים, זו אפשרות נפוצה ומקובלת מאוד לרכישת רכב משפחתי חדש.
לסיכום, רכב משפחתי חדש אינו בהכרח חלום בלתי מושג, אך עם זאת לא מומלץ להקל ראש בעניין, משום שמדובר בקנייה גדולה שתשפיע על המאזן הכלכלי שלכם. מומלץ להתייעץ עם כמה חברות/גופים פיננסים כדי לקבל את העסקה המשתלמת ביותר עבור המשפחה שלכם.
נסיעה בטוחה!