בריונות

בריונות נחשבת לאחת הבעיות הנפוצות של תקופתנו, ובאה לידי ביטוי, בהתנהגות אגרסיבית ומרושעת, של הבריונים כלפי ילדים חסרי ישע. בריונות בגיל בית הספר יוצרת חוסר אונים בקרב ילדים החשופים לבריונות ויוצרת אצלם תסכול רב. בריונות מהווה אמצעי של הבריונים להשיג שליטה וכוח הרסני על ילדים אחרים, רק בגלל שהם יכולים. בריונות על כל היבטיה, יכולה ליצור טראומות משמעותיות עבור הילדים הסובלים מבריונות, וכן נזקים פסיכולוגיים ורגשיים לטווח הארוך. חשוב לטפל בהקדם בבעיית הבריונות בבתי הספר ולחנך ילדים להתנהגות מכבדת איש אל רעהו. רק באמצעות חינוך נכון נוכל להביא את הילדים לחשיבה בוגרת ואיכותית, שתשרת אותם גם בחייהם הבוגרים. חשוב לחנך ילדים כבר מגיל צעיר שבריונות היא תופעה שלילית שיש לרסנה ולמגר אותה מהחברה. בריונות מהווה סמל לכוח הרסני ופוגעני, והיא מהווה היבט שלילי שיוצר רק פגיעה בילדים חסרי ישע, אשר הינם חסרי אונים מול הבריונים התוקפים אותם, בבית הספר. חשוב לחנך את הילדים לספר את המצוקות שלהם להורים או למורים ולא להסתיר כאשר נוצר מצב של בריונות בבית הספר. הסתרת המצוקה של הבריונות רק מחמירה את הבעיה ולא תביא לפתרונה. הפתרון היעיל ביותר לבעיה זו הוא לחנך את הילדים מגיל צעיר לכבד ילדים אחרים, ולא להתנהג בצורה אלימה. 

קיימים סוגים שונים של בריונות בקרב ילדים, ולכל אחד מהסוגים של בריונות קיימים מאפיינים ייחודיים משלו. סוגים שונים של בריונות בקרב ילדים הם: בריונות מילולית, בריונות חברתית וכן בריונות פיזית. מה ההבדלים בין כל אחד מסוגי הבריונות לעיל? להלן נסביר זאת עבור כל אחד מסוגים אלו. ראשית, בריונות מילולית מדברת על בריונות במילים, כלומר קללות או איומים, כלפי ילדים אחרים, וכן קריאה בשמות גנאי וקללות פוגעניות. בריונות מילולית היא נפוצה בקרב ילדים במיוחד, ופוגעת ומעליבה את הילדים הנפגעים בעקבות הקללות וקריאות הגנאי המופנות לעברם. שנית, סוג נוסף של בריונות היא בריונות חברתית. 

בריונות זו מתבטאת בפגיעה בשמם הטוב של ילדים אחרים, על ידי פעולות כגון חרם ודחייה חברתית. בריונות זו מתבטאת על ידי הרחקה פיזית של חרם עבור ילדים מסוימים בחברה או שמועות המופצות כנגד ילדים כדי לפגוע בהם ולהרחיק אותם מהחברה. בריונות זו נחשבת לאחד מסוגי הבריונות הפוגעניים ביותר עבור ילדים, ואף תיעוד לכך ניתן היה לראות בתקשורת, על ידי ילדים רבים שנפגעו מחרם ודחייה חברתית, ובחרו בהתאבדות, כמוצא אחרון עבורם. סיפורים רבים מהתקשורת מעידים על החומרה של בריונות חברתית ועל ממדיה, ועל כן יש העלות מודעות לבריונות זו כדי למצוא דרכי טיפול הולמים לבעיה זו. סוג שלישי של בריונות הוא בריונות פיזית, המתבטא בפגיעה בגוף פיזית או ברכוש של ילדים אחרים, על ידי הבריונים. בריונות פיזית יוצרת פגיעה בגוף הפיזי של הילדים, על ידי מכות או דחיפות, ובמקרים רבים היא גם יוצרת טראומות משמעותיות עבור הילדים הסובלים מבריונות פיזית. בנוסף לדחיפות ומכות, גם יריקות ושבירת חפצים של ילדים אחרים, מהווה דוגמא לבריונות פיזית. 

בסופו של דבר, חינוך מתחיל מהבית ומההורים. חשוב לחנך את הילדים כבר מגיל צעיר שאלימות היא תופעה הרסנית ושאין לעודד אותה בחברה, אלא לרסנה ככל האפשר. בריונות ואלימות, מילולית או פיזית או חברתית, היא הרסנית לילדים, והיא מהווה דוגמא שלילית להתנהגות הנכונה והצודקת, בין אדם לחברו. הורים ומורים צריכים להבין את ממדי התופעה ולהגן ככל האפשר על הילדים הסובלים מבריונות, ולחנך את הדור הצעיר, לכבוד וחמלה אנושית.